logo-white
ZPĚT NA VÝPIS ČLÁNKŮ

Velké srovnání: Kolik stojí nový web? Jaké jsou možnosti na trhu a jaké jsou plusy a mínusy?

Pár hodin klikání myší nebo stovky hodin tvrdé práce kvalifikovaného odborníka? Když se dostanete do bodu, kdy uvažujete o nové webové prezentaci pro Vaše podnikání, existuje mnoho různých cest, kterými se můžete vydat. Jsou velmi odlišné cenou, kvalitou i účelem. V praxi to znamená, že můžete zaplatit několik stokorun nebo i stovky tisíc. V čem jsou rozdíly? Co si mám vybrat? Stačí mi levnější řešení použitím nějakého online nástroje jako např. WIX, Estranky, Webnode? Pojďme se na to objektivně podívat a porovnejme všechny dostupné možnosti :)

V odborných otázkách mám rád jednoduchá přirovnání. Proto hned na začátku jedno takové použiji. Představme si, že webová prezentace je náš dům. Když chcete bydlet, máte mnoho možností, můžete bydlet třeba ve stanu za pár stokorun nebo také v luxusní vile za několik milionů. Dům si můžete pronajmout či koupit do osobního vlastnictví. Rozhodujícím faktorem v pořizování domu bude vždy jeho účel (rekreace, trvalé bydlení....) a samozřejmě jeho pořizovací, ale také provozní cena během následného budoucího bydlení. Každý dům bez ohledu na výši ivestice by také měl splnit některá elementářní očekávání - např. to, že v dešti nezmokneme a v zimě nám bude teplo. A nejen to - pokud do střechy zatéká, znehodnotí se při prvním krupobití vše, co jsme do nového domu koupili (elektronika, nábytek...). A úplně stejné je to s webovou prezentací. Hned na počátku plánování nového webu je potřeba myslet na budoucnost. Ať už bude naše počáteční investice malá či velká, vždy musí dávat smysl a plnit svůj účel.

Obecná představa
Za 15 let praxe v online marketingu se až příliš často sotkávám s klienty, kteří se na první schůzce zajímají o to, jak bude jejich web vypadat, zda bude graficky poutavý, zda do něj budou moci jednoduše vložit fotografie a texty apod. To je samozřejmě důležité, ale hlavním úkolem našeho webu je vždy generovat zisk, tzn. na náš web je potřeba přitáhnout maximální možné množství potenciálních klientů. Jedině pak web plní svůj účel. Vše ostatní lze považovat pouze za cestu a způsob, jak toho dosáhnout.


První krok: Odpovězte sami sobě na základní otázky
Než začneme vybírat konkrétní řešení, ujasněme si základní otázky:

Kdo jsme a co vlastně potřebujeme
Co nám má nový web přinést, jaká jsou konkrétní očekávání?
Jaká je naše budoucnost?


Kdo jsme a co vlastně potřebujeme? Je jasné, že potřeby malého lokálního živnostníka budou zcela odlišné od požadavků velké společnosti. Je také samozřejmé, že finanční možnosti budou v tomto případě velmi odlišné. Malý živnostník i nadnároní společnost mají ale jedno společné - každá jejich investice musí dávat smysl a musí mít patřičnou návratnost např. v podobě spokojeného zákazníka. Sanotná cena nového webu ale není vždy zárukou kvality. Proto je potřeba o celé problematice něco málo vědět a dobře zvolit konkrétní řešení a jeho dodavatele. Právě to je často problém, protože možností je opravdu mnoho a pro človka, který se nepohybuje aktivně v oblasti online marketingu je těžké zvolit správně.

Pojďme si tedy v následujících řádcích popsat a odborně zhodnotit naše možnosti :)


Web svépomocí

Výhody

  • Téměř nulové náklady.
  • Neomezené možnosti v realizaci, závislé pouze na Vašich dovednostech.
Nevýhody

  • Pokud neumíte reálně programovat, výsledek bude po technické stránce špatný.
  • Jestliže nemáte hlubší znalosti webové analytiky a patřičných online nástrojů, web nebude generovat požadovaný zisk a návštěvnost.
  • Zabere velmi mnoho času, než web vytvoříte a spustíte.
  • Každou chybu v zobrazení či potřebnou úpravu budete řešit velmi dlouho a s nejistým výsledkem.

Web svépomocí zvolíme nejčastěji pro jeho nízkou pořizovací cenu. V podstatě následně platíme pouze provoz webu, tzn. hosting a vše ostatní děláme sami. Je to podobné, jakobychom se pustili do stavby domu našimi vlastními silami bez patřičných znalostí. V praxi to znamená, že výsledek nebude odpovídat očekávání a celý proces bude trvat velmi dlouho. Největším problémem tohoto řešení je právě nedostatek odborných znalostí - problematika tvorby webu je dnes velmi složitá a obsáhlá, má svá pravidla a zákonitosti. Jestliže ale pomineme technické zpracování celé prezentace a přistoupíme na myšlenku, že nám takový výsledek stačí, pak je potřeba si uvědomit následující:

Největší slabinou tohoto řešení je absence základní webové analytiky tzn. analýza klíčových slov, správné zacílení na požadovanou skupinu uživatelů a tím potenciálních klientů, chybějící SEO a SEM a z toho vyplývající nízká návštěvnost a samozřejmě neplnění základních cílu především v oblasti generování zisku. Každý web by totiž na prvním místě měl generovat zisk, to je hlavní důvod, proč jej vytváříme. S tímto bodem se velmi úzce pojí samotné technické zpracování celé prezentace a v neposlední řadě i uživatelský komfort tzn. korektní zobrazení na všech zařízeních a po grafické stránce dodržení UX standardů.

Výše uvedené reálně nezvládnete bez patřičných zkušeností a znalostí v oboru. Proto je čas investovaný do realizace celého webu neproduktivní a je velmi pravděpodobné, že pokud byste stejný čas věnovali Vašim produktům a službám, bude to po ekonomické stránce výhodnější.

Přesto se pojďme podívat, jaké jsou možnosti, jestliže se pro tento typ realizace webu rozhodnete.

Jaké jsou možnosti?
Nejčastějším řešením je zvolit jeden z volně dostupných redakčních systémů, následně vybrat hotovou šablonu webu, která je k použití zdarma a tu pak upravit k obrazu svému a naplnit obsahem. Pro tento účel doporučuji využít jeden ze tří nejpoužívanějších systémů:

WordPress
Joomla
Drupal


Upozornění:
Je potřeba říci, že ani jeden z výše uvedených redakčních systémů není primárně určen pro tvorbu webu svépomocí.
Naopak se jedná o velmi sofitikovaná řešení, která používají i profesionálové v oboru tvorby webů a eshopů. Zásadní rozdíl je však v tom, že profesionální odborník nepoužije pro zhotovení webu vybranou šablonu, ale vše vytvoří sám a redakční systém následně upraví (doprogramuje) podle požadavků klienta. V tom okamžiku se jedná o plnohodnotné a kvalitní řešení, ve kterém je např. WordPress použit pouze jako základ redakčního systému.

Jinou možností je vytvořit webovou prezentaci za použití nějakého počítačového programu. V minulosti se jednalo často o Microsoft FrontPage či dokonce Microsoft Word. Jestliže však chcete, aby Váš výsledek vypadal "alespoň nějak", na tyto programy rovnou zapomeňte. Slouží výhradně pro amatérské osobní weby (např. web dítěte na základní škole) a v komerční zóně nemají uplatnění.

Jaké jsou reálné náklady
Za realizaci webu neplatíte, vše si děláte sami. Jediné náklady, které Vás čekají je webhosting a doména. Webhosting je služba, kterou musí využít každý web, který je na Internetu - jednoduše řečeno každý web musí být uložený na nějakém místě, aby bylo dostupný online na nějaké adrese.

Za běžný webhosting i s doménou zaplatíte přibližně 350 - 500 Kč za každý rok provozu.


Web, vytvořený online nástrojem

Výhody

  • Nízká cena.
  • Velmi rychlé a jednoduché řešení.
  • Nemusíte řešit webhosting ani jiné technické náležitosti.
  • Na pohled krásné grafické šablony.
  • Můžete spustit i jednoduchý eshop.
  • Většinou kvalitní podpora.
Nevýhody

  • Řešení, vhodné především pro osobní webové prezentace a blogy.
  • Omezené možnosti. I přesto, že mnoho online nástrojů prezentuje neomezenou volnost, v porovnání s naprogramovaným webem na zakázku jsou možnosti stále velmi limitující.
  • Web si ve skutečnosti opět děláte svépomocí. Online nástroj Vám pouze poskytne určitá hotová řešení s obecnou funkcionalitou a vše ostatní je na Vás.
  • Ztráta unikátnosti Vašeho webu - tu stejnou grafickou šablonu používají stovky jiných firem.
  • Za jakékoli pokročilejší funkce připlácíte nemalé peníze.
  • Web není Váš. Máte jej pouze pronajatý za určitou měsíční částku.
  • Propojení s dalšími systémy je velmi obtížné a v mnoha případech nemožné.

Mezi nejčastější online nástroje patří např. WIX, Webnode a mnoho dalších. Primárním účelem těchto služeb je vytvoření osobních stránek či blogu. Lze ale samozřejmě také úspěšně vytvořit maloiu firemní prezentaci či jednoduchý eshop. V takovém případě jsou ale možnosti mnohdy trochu svazující a s přibývajícími funkcemi roste i cena měsíčního pronájmu. Prostředí online nástroje bývá většinou uživatelsky velmi přívětivé a podpora poskytovaných služeb na dobré úrovni.

Hlavní slabinou tohoto řešení je opět nutnost dělat web v podstatě svépomocí.. Opět se tedy u firemní prezentace dostáváme k jádru věci - jestliže má náš web sloužit primárně k propagaci a zvýšení zisku našeho podnikání, je zapotřebí před samotnou realizací, v průběhu i po realizaci provádět potřebné kroky analýzy a podřídit jim i technické zpracování, řešit SEO či SEM optimalizaci, sledovat návštěvnost, hodnotit, používat online nástroje jako je Google Analytics apod. Toto vše ale vyžaduje zkušenosti a znalosti, které laik nemá.

Jaké jsou reálné náklady
Náklady mohou být různé v závislosti na zvoleném nástroji a také na množství funkcí, které chceme na webu využívat.

Za základní firemní řešení zaplatíte přibližně 350 - 800 Kč za každý měsíc provozu.


Web od studenta nebo známého

Výhody

  • Příjemná cena.
  • Řešení na míru Vašim potřebám.
  • Většinou dobrá komunikace.
Nevýhody

  • Nulové záruky, že bude práce provedena kvalifikovaně s správně.
  • Vše dělá jeden člověk - počáteční analýzu, grafiku i programování. Zde platí přirovnání devatero řemesel, desátá bída :)
  • Většinou špatná podpora do budoucna, dlouhé čekání na požadované úpravy a změny.
  • Ve srovnání s kvalifikovanou agenturou zpravidla menší odborné znalosti.

Určitě ve svém okolí máte někoho, kdo dělá webové stránky. Může to být student, kamarád, známý... Hlavním podstatným rozdílem od dvou předchozích možností je to, že web nebudete dělat svépomocí, ale vytvoří Vám jej "odborník". Odborná zdatnost tohoto člověka může být naprosto různá, klíčové mohou být proto reference a jejich počet. Svěřit svůj firemní web do rukou studenta či kamaráda je určitě příjemné především z pohledu ceny - jako protihodnota může dobře posloužit flaška dobrého sekcu nebo velmi příjemná finanční částka řádově mezi 5 a 20 tisíci korunami. Při volbě tohoto způsobu realizace firemního webu byste si měli dát pozor především na následující:

Dobré reference
Před samotnou realizací by měla proběhnout analýza Vašeho podnikání
Měli byste obdržet dokument Analýzy klíčových slov
Celý web by měl mít unikátní grafiku - tzn. nemělo by se jednat o šablonu, která je stažená zdarma
Web by měl být napojen na standardní radekční systém pro snadnou přenositelnost a podporu (WordPress, Joomla, Drupal)


Největší slabinou jsou nulové záruky v podstatě na cokoli. Není žádným tajemstvím, že opravdový odborník v daném oboru si řekne nemalé částky a to právě proto, že si je vědom svého umu a práce má dost. Naproti tomu člověk, který dělá weby např. jako svoji volnočasovou aktivitu ocení i menší částku za svoji práci, ale výsledek může být různý. V praxi jsou tito lidé často šikovní, ale kvalit profesionála nedosahují. Vámi investované peníze pak nenesou požadovanou návratnost a ikdyž jste nezainvestovali nijak velkou částku, velmi často v blízké budoucnosti přecházíte na opravdu profesionální řešení. Důvodem bývá i špatná podpora - tzn. Vámi požadované změny na webu v průběhu jeho fungování.

Jaké jsou reálné náklady
Náklady mohou být různé - od láhve dobrého sektu, přes protislužbu až po finanční ohodnocení.

Za základní firemní řešení zaplatíte přibližně 5 - 20 000 Kč jednorázově.


Web od freelancera

Výhody

  • Většinou příjemná cena.
  • Dobrá komunikace.
  • Záruky a garance.
  • U kvalitnějších řešení bývá i smlouva.
Nevýhody

  • Jeden člověk dělá vše. Od grafiky přes programování až po marketingové analýzy. Jednoduše - grafik zkrátka nikdy není tak dobrý programátor a programátor zas není tak dobrý grafik :).
  • Neexistuje žádná zastupitelnost.
  • Problematická podpora a růst do budoucna.
  • Hloubka znalostí freelancera je různá, proto i kvalita výstupu je různá.

Spolupráce s freelancerem - tzn. s člověkem na volné noze je v mnoha aspektech podobná jako s profesionální agenturou. Největším rozdílem je fakt, že freelancer dělá na Vašem webu vše, grafika, programátora, marketera... Agentura práci rozdělí - tzn. grafiku vytváří profesionální grafik, programování se věnuje profesionální programátor a marketing realizuje profesionální online specialista. Nelze říci, že práce freelancera musí být nutně špatná, na českém trhu je velká spousta opravdu vysoce kvalifikovaných profesionálů. Problém je poznat "toho pravého". Důležitou roli při výběru správného freelancera by měly hrát určitě reference - jejich kvalita a množství. Obecně lze říci, že byste měli dát pozor na následující aspekty:

Reference, rference a zase reference.
Dejte si dobrý pozor na kalkulaci ceny - kvalitní freelancer bude pracovat za 500 - 700 Kč na hodinu. Problém je v tom, že cena v profesionální agentuře je v tomto případě již jen o málo větší, bez problému se domluvíte s obchodním zástupcem na cenu okolo 800 Kč za hodinu. Pak je celková investice na zvážení.
Před samotnou realizací by měla proběhnout analýza Vašeho podnikání Měli byste obdržet dokument Analýzy klíčových slov
Celé řešení by mělo fungovat na standardizovaných řešeních - pokud tomu tak není, můžete se velmi snadno dostat do situace, že se stanete závislí na daném freelancerovi a nikdo jiný nebude schopen se systémem pracovat popř. doprogramovat nové funkce.


Největší slabinou tohoto řešení je bezesporu fakt, že vše dělá pouze jedna osoba. S tím souvisí možná časová náročnost, nezastupitelnost a riziko nedostatečné kvalifikace ve všech oborech online marketingu.

Jaké jsou reálné náklady
U ceny je potřeba dát dobrý pozor na hodinovou sazbu. U hodinové sazby okolo 600 či 700 Kč je již dobré zvážit, zda celý projekt nepřenechat kvalifikované agentuře.

Za základní firemní řešení zaplatíte přibližně 30 - 50 000 Kč jednorázově.

Web od profesionální agentury

Výhody

  • Při výběru dobré agentury perfektní výsledek.
  • Záruky, garance, smlouvy samozřejmostí.
  • Vše dělají pouze profesionálové - grafiku dělá grafik, programování programátor a marketing marketér.
  • Profesionální podpora a zaškolení.
  • Web by měl být opravdu ziskový a profesionální.
  • Neomezené možnosti růstu a rozšiřování v budoucnu.
Nevýhody



Když se řekne profesionální agentura, mnoho lidí si představí nedosažitelně vysokou pořizovací cenu. V porovnání s předchozími možnostmi je cena opravdu o něco vyšší, ale pokud je web udělán správně, vyplatí se. Možnosti jsou nekonečné a neomezené, závislé pouze na Vašich finančních možnostech, podpora je profesionální a Váš nový web bude velmi pravděpodobně ziskový a splní předem daná očekávání. Vtip je v tom, že každý segment prací dělá profesionál v daném oboru. Grafik dělá grafiku, programátor programuje a marketér vytváří marketingové části. Navíc zde vše podléhá projektovém řízení a můžete se tak spolehnout na termíny. Připravili jsme pro Vás online cenovou kalkulačku, kde si můžete propočítat cenu nového webu nebo eshopu a sami posoudit, zda je či není přijatelná pro Váš projekt.

Jak vypadá vlastní realizace Vašeho projektu?

Agentura většinou nejprve zanalyzuje Vaše podnikání a odborník Vás dost podrobně vyzpovídá.
Teprve poté připraví konkrétní řešení a cenovou nabídku.
Vytvoří návrh grafiky a základní analýzy jako je analýza klíčových slov a obsahová strategie.
Vše s Vámi zkonzultují a pustí se do programování dohodnutých funkcí.
V domluveném čase Vám předají hotový web a patřičně Vás zaškolí pro jeho používání.
Navrhnou marketingové strategie a celý web spustí.
Jsou připraveni splnit veškeré Vaše požadavky v budoucnu.


Závěrem

Ať už se rozhodnete pro jakoukoli možnost, pamatujte, že web není jen krásné pozlátko, ale vždy musí generovat zisk a tím plnit svůj základní účel. Přeji Vám mnoho úspěchů a doufám, že můj článek byl pro Vás přínosem :)

Autorem článku je Martin Brodecký, který se oblasti online marketingu profesionálně věnuje více než 15 let.

Martin Brodecký 17 listopad 2018 0 komentářů Webové stránky